Dzisiejszy biznes wymaga od przedsiębiorców optymalizacji wszystkich procesów, które wykorzystują do prowadzenia swojej działalności. Jest to głównie podyktowane zwiększającymi się z roku na rok zamówieniami klientów, zwłaszcza w branży e-commerce. Ponieważ każdy proces trzeba w miarę możliwości automatyzować, niezbędna do tego jest sprawnie działająca technologia automatycznej identyfikacji. W tym celu wykorzystujemy między innymi etykiety samoprzylepne. Jak zatem powstają etykiety i jak wykorzystać takie rozwiązanie w swojej firmie?

Gdzie wykorzystujemy etykiety samoprzylepne?

Technologia kodów kreskowych wykorzystywana jest już od dziesięcioleci. Ze względu na łatwość w obyciu, kody kreskowe (lub kody dwuwymiarowe) zyskały zwolenników na całym świecie. Nowoczesna logistyka wykorzystuje je na porządku dziennym, a na półkach sklepowych z pewnością nie znajdziemy produktu oznaczonego właśnie w taki sposób. Dlaczego tak się stało? Przede wszystkim dlatego, że teraz wszystko polega na automatyzacji, która jest w stanie zoptymalizować niemal każdy proces zachodzący w danym przedsiębiorstwie. Idealnie do tego nadaje się właśnie kod kreskowy, który wystarczy tylko zeskanować i już otrzymujemy wszystkie ważne informacje o produkcie.

Warto zauważyć, że kody kreskowe to nie tylko oznaczenia produktowe. Wykorzystujemy je także do znakowania powierzchni magazynowych. Regały powinny być również oznakowane, ze względu na to, że systemy klasy Warehouse Management System posiadają w swoich zbiorach także miejsca odkładcze, które mogą być zlokalizowane na regałach magazynowych lub też w konkretnych miejscach budynku. Pomaga to w przypadku przyjęcia i wydania towaru, gdyż pracownik może bez większego problemu zlokalizować gniazdo w regale, a po zeskanowaniu kodu przypisać do niego przyniesiony produkt. Działa to również w drugą stronę: wyciągnięty z gniazda towar automatycznie jest także rejestrowany w systemie.

ETYKIETY SAMOPRZYLEPNE

Oprócz praktycznych względów, etykiety samoprzylepne pełnią też funkcję wizualną. Profesjonalnym wydrukiem zajmują się drukarnie etykiet i drukarnie wielkoformatowe. Produkty, które wyposażone zostaną w unikalną etykietę, mogą być łatwo rozpoznawane przez potencjalnych klientów, co jednocześnie przekłada się na zwiększenie sprzedaży, a także budowanie pozycji marki. Sprawdza się to w szczególności w przypadku branż o wysokim nasyceniu konkurencji, jak na przykład branża kosmetyczna czy spożywcza. Takie etykiety mogą być urozmaicane różnymi dodatkami, chociażby złoceniami lub srebrzeniami i tłoczeniami, które dodatkowo potęgują tak zwany efekt „wow”.

Jak wygląda proces powstawania etykiety samoprzylepnej?

W większości firm zajmujących się produkcją etykiet lub drukiem wielkoformatowym, występuje podobne podejście do wykonania procesu druku etykiety. Po otrzymaniu zapytania od klienta następuje przygotowanie projektu etykiety. Jest to najważniejszy etap w całym procesie, ponieważ to właśnie w tym momencie projektanci mogą w całości spersonalizować produkt pod finalne oczekiwania zamawiającego. Wzory etykiety są przygotowywane w różnych programach komputerowych (może to być na przykład Adobe Illustrator), a profesjonaliści doskonalą go według uwag klienta.

Po przygotowaniu projektu następuje przekazanie go do realizacji. Zanim drukarz zacznie produkcje, musi on wybrać odpowiedni materiał, na którym zostanie stworzony zadruk. Jeśli ten etap przebiegnie zgodnie ze sztuką poligraficzną, to klient z pewnością otrzyma produkt, który jest pozbawiony błędów.

Na samym końcu mamy tak zwany „finishing”, czyli nic innego, jak nadanie etykiecie ostatecznych kształtów. Chodzi tu przede wszystkim o wycięcie jej z roli w taki sposób, aby jej rozmiary w całości pokrywały się z życzeniem klienta. Coraz częściej używa się do tego maszyn do cyfrowego wycinania, dzięki czemu minimalizujemy koszty związane z zakupem wykrojnika, jak ma to miejsce w przypadku konwencjonalnych urządzeń.

Po zakończeniu wszystkich kroków, towar jest konfekcjonowany, a następnie wysyłany do klienta.

Z czego powstają etykiety?

Do produkcji etykiet samoprzylepnych wykorzystujemy szereg surowców. Każdy ma swoje wady i zalety, a także przeznaczony jest do różnych celów, co jest szczególnie podyktowane warunkami otoczenia, które będą wpływały bezpośrednio na wydruk. Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze surowce, z których powstają etykiety samoprzylepne.

Papier – jest to jeden z najpopularniejszych surowców na rynku. Dzięki wykorzystaniu papieru możemy liczyć na wysoką jakość wydruku. Nie jest to jednak rozwiązanie, które powinniśmy wykorzystywać w miejscach, gdzie warunki otoczenia są ponadprzeciętnie trudne.

Polipropylen – należy do materiałów, które charakteryzują się bardzo dużą trwałością. Znajdzie zastosowanie w przypadku twardych powierzchni, a także w miejscach, gdzie występują duże wahania temperatur oraz wysoka wilgoć.

Poliester – podobnie jak poprzedni surowiec, ten też odnajdzie się w trudnych warunkach lepiej niż zwyczajny papier. Poliester wykorzystujemy zazwyczaj do produkcji etykiet oznaczających środki trwałe, a także w przemyśle.

Polietylen – świetne rozwiązanie dla branży chemicznej. Polietylen należy do elastycznych surowców, a przy okazji jest jednym z bardziej trwałych materiałów.

Akryl – bardzo dobre rozwiązanie dla zakładów produkcyjnych, w których mamy do czynienia z bardzo wysokimi temperaturami. Akryl potrafi wytrzymać naprawdę niesprzyjające warunki otoczenia, dlatego też polecany jest szczególnie do użycia w miejscach, gdzie zwyczajne etykiety mogłyby ulec zniszczeniu lub zatarciu.

Winyl – jest to szczególnie interesujący surowiec, głównie ze względu na swoją ogromną wytrzymałość. Prezentuje on ciekawą odporność na ogień, a także nie przewodzi prądu, przez co najbardziej polecany jest w przypadku etykiet samoprzylepnych powstających dla branży elektronicznej.

Jak zatem drukować etykiety samoprzylepne?

Jest to niestety kwestia indywidualna każdego przedsiębiorstwa. Jeśli nasze wolumeny nie są zbyt duże, ani nie wymagają specjalnych ulepszeń, typu złocenia lub srebrzenia, to spokojnie możemy zaopatrzyć się w standardowe drukarki etykiet. W przypadku małych firm polecamy tanie, ale wciąż wydajne przy małych wolumenach drukarki biurkowe. Przedsiębiorcy, którzy chcą produkować duże ilości etykiet, ale nie posiadają odpowiednich funduszy bądź miejsca do stworzenia zaawansowanego parku maszynowego, mogą skorzystać z przemysłowych drukarek etykiet. Takie rozwiązanie pozwala na swobodny wydruk naprawdę dużych wolumenów etykiet samoprzylepnych, które z pewnością zaspokoją potrzeby średniej wielkości przedsiębiorstwa.

Zdarza się jednak, że wolimy stworzyć unikalną etykietę, wykonaną na specjalnym surowcu lub posiadającą niekonwencjonalne cechy. W tym celu powinniśmy skorzystać z usług profesjonalnej drukarni wielkoformatowej lub drukarni etykiet, w której możemy liczyć na przystępne ceny przy wydruku nawet milionowych nakładów. Często jest to dużo lepsze rozwiązanie, zwłaszcza finansowo, gdyż im większy wolumen zamówimy, tym cena będzie bardziej racjonalna.  Profesjonalne drukarnie wyposażone są w dużo lepsze i wydajniejsze rozwiązania, które pozwalają na drukowanie milionowych nakładów w relatywnie niskiej cenie. Tak duże ilości można drukować metodą UV-INKJET lub też tradycyjną fleksografią. W przypadku pierwszego rozwiązania koszty wyprodukowania mniejszej ilości są niewielkie. Jeśli chodzi o druk fleksograficzny, to wymagane są duże ilości, aby zwrócić koszty przezbrojenia maszyny i przygotowania jej do druku.

Dlaczego HKK Print?

Od ponad 20 lat nasza firma zajmuje się profesjonalnie wydrukiem etykiet i drukiem wielkoformatowym. Posiadamy zaawansowany park maszynowy, w którym jesteśmy w stanie tworzyć ogromne wolumeny etykiet samoprzylepnych. Wieloletnie doświadczenie pozwala nam na wykonanie każdego projektu, niezależnie od stopnia skomplikowania. Zachęcamy do kontaktu!

 

%d bloggers like this: